Auschwitz 1

Gårdagens besök på Auschwitz Birkenau väckte ganska många känslor och tankar men dagens besök på Auschwitz 1 var ännu starkare! Idag fick vi ju gå in i en gaskammare istället för att stå och titta på bara ruiner. jag kan inte bara fatta hur folk kan neka att allt detta har hänt , när man går in i där  det låg högar med hår, skor, kläder, grytor, borstar  och bilder på svältande barn och vuxna som bara mer och mer liknar ett levande skelett än en människa. Jag fattar bara inte! när det till och med finns dom som var fånge där men överlevde som har berättat om det.
Men det är ganska svårt att föreställa sig att det är flera 10 000 människor som har dött där jag gick. Att dom har gråtit och planerat flyktplaner där jag va.
Jag fastnade vid en låda där det låg små spädbarns kläder, SS-soldaterna har skjutit och gasat ihjäl små barn. Barn som inte hade gjort nått, visst, ingen hade ju gjort nått men just att det var barn. Och kvinnorna som nästan inte hade en chans att överleva eftersom att dom just hade barn att hand om. Dom blev ihjäl gasade på en gång, eller dushade som SS-soldaterna sa att dom skulle göra. Judarna blev lurade från när dom steg på tågen tills dom blev mördade. Allt verkade vara som en lek för SS-soldaterna, det spelade ingen roll om hur många liv dom hade dödat eller alla djupa sår som dom hade piskat upp på dom stackars lidande judarna.
Allt är helt sjukt!

/Isabelle


Kommentarer
Postat av: carina nordin

Ja Isabelle!

Visst är det bra att det finns människor som ser till ätt det aldrig glöms bort!

...hstorien går det inte ätt gõra nåt åt, bara framtiden!

Carina

2011-05-07 @ 19:43:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0