MARIANA KOLODZIEJA



Ett livsverk, en förstörd själ, tusentals ord, ja man får så många tankar.
Idag så for vi till ett museum med ett verk som har tagit en man 15 år att rita.
Den här mannen Mariana Kolodzieja var med i lägret Auschwitz, han var med och såg vad som hände.
Han kom in när han var sjutton och kom ut när han var tjugotvå.
Vissa fick speciella jobb. Han fick ett av dom han ritade vykort som skulle visa hur "bra" det var där.
Han älskade att rita och som jag och många andra ser det så tror jag att han överlevde för att han fick rita medans han var i lägret.
Bilderna var häpnadsväckande känslosamma. Jag blev helt stum!
Jag såg en bild när en benig man klamrade sig fast vid Jesus kristus och det var så fängslande att se hur den mannen kämpar för att se ljuset i sin tro.
Det var många bilder överallt på golvet, i taket, på väggarna, i väggarna ja på alla möjliga ställen.
Vad vi förstog så hade han inrett stället själv.
Det fanns skottkärror, sängar, stegar, tegelstenar och allt möjligt som var äkta material alltså der har varit med i allt det här hämska.
"I was in Auschwitz. I built Auschwitz because I arrived there in the first transport"
Mariana var en av dom första som kom och var med ända till slutet.

/Evelina


Kommentarer
Postat av: Maggis

Jag äääär så avundsjuk! Attans unge som ska vara i Polen och inte ta med sig syrran. Hoppas att ni har det bra i morgon också. Bra tjej den där Lenny, värsta storbloggaren!



/Maggis

2011-05-04 @ 23:20:38
Postat av: Näverlur_98

HEJ! Hoppas ni har det kul och får se många hemska saker som man kan gråta åt.



2011-05-05 @ 00:09:35
Postat av: Näverlur_98

Nejdå.. skämta bara. Ha det så trevligt! jag förväntar mig många historier när du kommer hem!



/Mattias.

2011-05-05 @ 00:26:10
Postat av: Maja Eriksson

Oj, vad jag längtar efter dig! Klarar du av alla hemska upplevelser...

Grymt!

Tänk vad människor ställer till det och tänk vad människor kan klara av! Elände och hopp...

Otroligt!

Hoppas ni orkar skriva mer!

Maja

2011-05-05 @ 23:28:51
Postat av: Anna

Wohow! Den här killen minns jag inte från när jag var där. Coolt! har du köpt med dig några såna vykort hem?

VI SES SNART! HÄLSA POLEN!



Du borde dessutom ha en blogg, Lenny. Det hade varit kul.

2011-05-07 @ 16:11:36
Postat av: carina nordin

2011-05-07 @ 18:12:45
Postat av: carina nordin

2011-05-07 @ 18:14:00
Postat av: Anonym

2011-05-07 @ 18:15:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0